#Politikatörténeti Intézet


Miért lenne kötelező egyféleképpen emlékezni Trianonra?
 

Miért lenne kötelező egyféleképpen emlékezni Trianonra?

Idén júniusban lesz 100 éve, hogy aláírták a Trianoni békediktátumot, így a téma 2020-ban alighanem heves indulatokat gerjeszt majd. Többek között annak próbáltunk utánajárni Egry Gábor történésszel, a Politikatörténeti Intézet főigazgatójával, hogy mi lehet ennek az oka. Miért csak a veszteségekről beszélünk, és miért nem tudjuk elfogadni a különböző viszonyulásokat Trianonhoz? Megoldás-e erre a Nemzeti Összetartozás Napja? Túl lehet-e lépni a fasiszta vs. nemzetáruló leegyszerűsítéseken? Interjú.


A Kúria úgy döntött, a Kúria nem kaphatja meg a neki szánt épületet
 

A Kúria úgy döntött, a Kúria nem kaphatja meg a neki szánt épületet

Érvényes a bérleti szerződés az állam és a Politikatörténeti Intézet között, ezért nem kell elhagynia az egykori Kúria épületét az utóbbinak. Ezzel a Kúria azt is kimondta, nem tudja teljesen birtokba venni az épületet, ahol a Néprajzi Múzeum már megkezdte a kiköltözésre az előkészületeket. Update: az állam jogi képviselője szerint viszont heteken belül utcára kerül a PTI.

Dercsényi Dávid Dercsényi Dávid



A kispolgár szembesítése a holokauszttal
 

A kispolgár szembesítése a holokauszttal

Az akkor megszokott antifasiszta normatíva helyett a kisember rossz lelkiismeretére koncentrált Fábri Zoltán 1966-os fura holokausztfilmje. Az Anno Filklubban legutóbb az Utószezon volt műsoron.

Takács Róbert Takács Róbert




Eisenhower tette helyre A halál 50 órája pontatlanságait
 

Eisenhower tette helyre A halál 50 órája pontatlanságait

A mai napig nehéz úgy végignézni A halál 50 óráját, hogy ne álljunk fel és ne remegjünk a katarzistól, amikor az eposzt végigbukdácsoló gyáva és gyenge amerikai alakok először és utoljára felnőnek a feladathoz, és nekiállnak felgyújtani a benzinraktárt. A halál 50 órájával indult a Politikatörténeti Intézet II. világháborús filmklubja.

Csunderlik Péter Csunderlik Péter


Rasszizmus, amely nem kiirtani, hanem „kifehéríteni” akart
 

Rasszizmus, amely nem kiirtani, hanem „kifehéríteni” akart

A 20. század elején Ausztráliában gyerekeket szakítottak el a családjuktól, hogy átszocializálva, kifehérítve illeszkedhessenek be a többségi társadalomba. Az Anno Filmklubban legutóbb Phillip Noyce 1200 mérföld hazáig című filmjét vetítették.

Takács Róbert Takács Róbert

Hogy fest egy diktátor?
 

Hogy fest egy diktátor?

Van-e a véletlennek szerepe a történelemben, és ha van, mekkora? – teszi fel a kérdést Menno Meyhes Max című filmjében, amelyet az Anno Filmklub tűzött műsorra legutóbb. A film egyik főhőse a festő Adolf Hitler és egy kitalált művész, Max Rotham.

Takács Róbert Takács Róbert

Az üres háztömbbe is bekúszik a tomboló diktatúra
 

Az üres háztömbbe is bekúszik a tomboló diktatúra

Mit kezd egymással Hitler és Mussolini erődemonstrációja idején egy sokgyermekes családanya, egy homoszexuális értelmiségi és egy fasiszta házmesterasszony? Az Anno Filmklubban legutóbb Ettore Scola Egy különleges nap című filmjét vetítették.

Takács Róbert Takács Róbert





Az abszurd háború filmje és a BKV 22-es csapdája
 

Az abszurd háború filmje és a BKV 22-es csapdája

Magyarországon 1972 szeptemberében mutatták be Mike Nichols filmjét, a Joseph Heller kultikus regénye alapján készült A 22-es csapdája című mozit. Hogy az akkori nyilvánosságban ez esemény volt, az is mutatja, hogy néhány héten belül a Ludas Matyiban megjelent a film „magyar változata” is – persze csak karikatúrán. A magyar 22-es csapdájában a 22-es busz ajtaja ejti foglyul a leszállni szándékozó utast.

Takács Róbert Takács Róbert

A bomba ott maradt az iskolaudvaron mementónak
 

A bomba ott maradt az iskolaudvaron mementónak

A spanyol polgárháború adja a hátteret Guillermo Del Toro Ördöggerinc című filmjének, amelyet az Anno Filmklub tűzött műsorra. Igazából senki sem teljesen ártatlan ebben a spanyol világban, csupán a gyermekek – a tízévesek nemzedéke.

Takács Róbert Takács Róbert